poniedziałek, 15 maja 2017

Domowe lody jogurtowo-waniliowe


Dzien dobry Moi Drodzy :)

Wiosna w końcu przestała stroić fochy i uraczyła nas pięknym słońcem. Wreszcie możemy cieszyć się otaczającą nas aurą, śpiewem ptaków, zapachem kwiatów i odpoczywać na świeżym powietrzu.
A co najlepiej smakuje w ciepłe i słoneczne popołudnia? Oczywiście lody :) Jeśli dodatkowo przygotujemy je sami i będziemy mieć świadomość, że nie są przeładowane cukrem, barwnikami i innymi wynalazkami przemysłu spożywczego, to tym bardziej możemy się rozkoszować ich smakiem.
Dzięki wydawnictwu Znak od kilku tygodniu cieszę się najbardziej smaczną książką, jak było mi dane w życiu posiadać. Niesamowita pozycja autorstwa Christine Chitnis pt. "Zdrowe lody. 75 przepisów" zawładnęła mną całkowicie i nie ma dnia, żebym nie studiowała przepisów w niej zawartych i planowała, co i kiedy przyrządzę. Mój entuzjazm jest naprawdę przeogromny, tym bardziej że lody to moje ulubione słodycze. Po przeczytaniu tej książki okazuję się jednak, że niekoniecznie słodyczami muszą być, więc latam po prostu na wysokości lamperii. Moja figura (spędzająca mi sen z powiek) nie ucierpi, a ja mogę się bezkarnie obżerać :)
O samej książce opowiem Wam jeszcze niejednokrotnie, gdyż z okazji zbliżającego się Dnia Dziecka zaplanowałam serię postów, w których postanowiłam podać Wam i Waszym pociechom najprostsze, najpyszniejsze, a jednocześnie zdrowe przepisy na lody, desery, shake'i i inne mroźne smakołyki. Moi chłopcy byli wprost zachwyceni lodami, których przepis znajdziecie poniżej. Myślę, że Wasze dzieci także podzielą ten entuzjazm. A jeśli pozwolicie im jeszcze wziąć czynny udział w przygotowaniu tych pyszności, to gwarantuję, że będzie to wspaniale spędzony czas, a radość dzieci bezcenna i na pewno nie do zastąpienia lodami nawet najlepszej marki.

Dziś podam Wam przepis na lody waniliowo-jogurtowe. Nie są to typowe lody, o kremowej konsystencji śmietanki, gęste i lekko tłustawe. To tak naprawdę mrożony jogurt, który przygotowany w odpowiedni sposób, da nam efekt pysznych, delikatnych, lekko kwaśnych  lodów, o konsystencji mlecznego sorbetu.

Na ok. 800 ml lodów będziemy potrzebować:
1/2 szklanki (125 ml) mleka 3,2%
2 szklanki (500 ml, 500 g) jogurtu naturalnego
1/3 szklanki miodu (ja dałam dwie duże łyżki)
laskę wanilii
1/4 łyżeczki soli

W rondelku zagotowujemy mleko z wyłuskanymi ziarenkami wanilii (samą laskę także dodajemy dla wzmocnienia aromatu). Dodajemy miód i gotujemy 3-5 minut, cały czas mieszając, bo wiecie, mleko lubi się przypalać ;)


Mleko studzimy, strączek wanilii wyrzucamy. Mieszamy dokładnie z pozostałymi składnikami (może być łyżką lub rózgą) i schładzamy w lodówce przez kilka godzin. Masę przelewamy do maszynki do lodów i postępujemy zgodnie z instrukcją użytkowania.


Lody po wyjęciu z maszyny będą zmrożone, lecz miękkie o konsystencji podobnej do lodów włoskich. Jeśli lubimy lody twardsze, należy je dodatkowo zmrozić, np. w odpowiednich foremkach.


Jeśli nie posiadacie maszyny do lodów, możecie powstałą masę przełożyć do pudełka i zamrozić w zamrażarce. Należy jednak pamiętać, iż będzie to dłuższy proces, wymagający od Was kilkukrotnego przemieszania masy w trakcie mrożenia, aby pozbyć się powstających kryształków lodu i aby lody miały jednolitą konsystencję.

Powstałe lody możemy jeść same, z garścią owoców, posypane prażonym kokosem, płatkami migdałów czy polane sosem owocowym. Ich smak jest bardzo delikatny, kwaśno-waniliowy i komponuje się z naprawdę wieloma dodatkami.

Wypróbujecie? :)

Zapraszając na kolejny "mroźny" wpis pozdrawiam Was serdecznie!
Bati






4 komentarze:

  1. Właśnie przypomniałaś mi o mojej maszynce do lodów:-). Jakiej firmy jest Twoja? Moja jest z biedronki i zastanawiam się czy zmieści ten przelicznik. Muszę sprawdzić swoją. Przepis na pewno wypróbuję bo w zeszłym roku robiłam lody na bazie śmietany 30%. Pozdrawiam, Basia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Basiu, ja mam maszynę Clatronic. Maksymalnie mieści się w niej 800 ml lodów. Nie jest zbyt duża i nie sadze, żeby jakaś firma produkowała jeszcze mniejsze :) Wypróbuj koniecznie przepis, bo lody są pyszne i można je bezkarnie zajadać ;) Pozdrawiam Cię serdecznie!

      Usuń
  2. Oj, chyba znalazłam przepis dla siebie! Prosty w wykonaniu i mam akurat wszystkie składniki! Piękne zdjęcia - tak mnie zachęciły, że już dzisiaj wypróbuje ten przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, wypróbuj koniecznie :) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń

Copyright © 2016 Bati RULEZ , Blogger